1. Баланың кәсіби жоспарлары туралы ақпаратты онымен ашық әңгімелесу барысында ғана алуға болады. Сөйлесуді "сөзге"айналдыру жақсы. Бұл ретте шыдамдылық, табандылық және шынайы мүдделілік танытуға тырысыңыз.
2. Егер жоғары сынып оқушысы өз жоспарларын нақты тұжырымдай алмаса, мұның немен байланысты екенін түсінуге тырысу керек.
3. Балаға күзгі немесе қысқы демалыста жұмыс істеуді, белгілі бір сабақ таңдау пайдалы.
4. Егер сіз баланың кәсіби таңдауын қобалжытсаңыз, оны айтпаңыз және оған қатаң түрде бірдеңе тыйым салмеңіз. Оның таңдауының не екенін анықтауға тырысыңыз.
5. Егер жоғары сынып оқушысы Армандап, ештеңе жасамаса, оған нақты жоспар жасауға көмектесу керек.
6. Балаңызға таңдалған жолда сәтсіз болған жағдайда "қосалқы нұсқаны" дайындауға көмектесіңіз.
Балалар ерте жастан бастап дәрігердің, ғарышкердің немесе заңгердің мансабын армандайтын және жоғары оқу орнына түсуге дайындала отырып, оқулықтарды ұстай алатын аналар мен паптарда проблема жоқ. Алайда, мамандардың айтуынша, мұндай балалар азшылық, мамандық таңдауда елеулі күмән мен қиындықтар тудырғандар көп. Бұл жағдайда ата-аналарға не істеу керек? Іске қосуды елеулі өтті! Сонымен қатар, қайда оқуға бару туралы мәселені 8-9 сыныпта шешкен жөн.
Бірге, бірақ орнына емес
Ата - аналар үшін ең бастысы-олар балаға тек анықтауға көмектеседі, ал оның орнына мүлдем анықталмайды. Себебі, 14-16 жастағы балалардың көпшілігі психологиялық тұрғыдан өз бетінше таңдау жасауға дайын емес, сонымен қатар олардың басым бөлігі шешім қабылдау қажеттілігі алдында қорқыныш сезеді. Мектепте ұзақ жылдар бойы оларға негізінен дайын шешімдер ұсынылды, барлығы алдын-ала белгілі болды және кесте мен оқу жоспарларымен анықталды. Және жасөспірімнің бейқамдығы, ол кенеттен осындай аса маңызды мәселеде анықтауды ұсынады, әбден түсінікті. Сондықтан ата-аналар баланың мамандық таңдауда толық дербестігіне сене алмайды: сіздің өсіп келе жатқан сәбиіңіз үлкендерден кеңес күтеді, тіпті ол бұл туралы тікелей айтпаса да. Екінші жағынан, жасалған таңдау үшін одан жауапкершілікті толығымен алып тастауға болмайды. Ол мұны шешті деген сезімге ие болғаны маңызды. Егер жасөспірімнің мамандығын өзі таңдамаса, онда ол өзі үшін емес, оқуды скучно және Тартымдық міндет ретінде қабылдай отырып, оқиды.
Бірақ, әрине, пәрменді кәсіби бағдар беру жұмысы сенімді атмосфера орнатылған отбасыларда ғана мүмкін болады. Егер диалог пайда болмаса және кез келген мәселені талқылау ашық конфронтациямен аяқталса, алдымен "үйдегі ауа-райын" (психологтың көмегімен Жақсы) қалпына келтіру керек, содан кейін болашақты жоспарлаумен айналысу керек.
Шешіміне 7 қадам
Сонымен, ата - аналардың міндеті-жасөспірімді дайын шешім қабылдамауға, оған өзін анықтауға көмектесу. Оны қалай жасауға болады?
1-қадам. Кәсіби ҚАЛАУЛАР кестесін жасаңыз. Мамандықты таңдай отырып, адам тек ақша табу тәсілін ғана емес, сонымен қатар әлеуметтік ортаны, өмір салтын таңдайды. Балаға оның болашақ жұмысы қандай талаптарға жауап беруі керек деп ойлауды ұсыныңыз. Құрыңыз барынша егжей-тегжейлі тізімі осындай талаптарды (жалақы деңгейі, сипаты мен еңбек жағдайы, беделі, жұмыспен қамту, шынайы еңбекпен және т. б.). Бұл тармақтарды бағандарға, ал жолдарда - балаға неғұрлым тартымды болып көрінетін кәсіптердің атауларын жазыңыз. Кестені толтыра отырып, талаптар мен мамандықты салыстырыңыз: егер олар сәйкес келсе, осы торға плюс салыңыз, егер жоқ болса - минус. Қандай мамандық артықшылықтарды ең көп алғандығына талдау жасаңыз. Мүмкін, бұл мамандықтың жанында балаға өз бейімділігін іздеу керек.
Әрине, кәсіби бағдардың мұндай тәсілі - ең дәл емес. Бірақ оның артықшылығы-ол оқушыға өз бетінше ойлауды ұсынады (мүмкін, бірінші рет!) құндылықтардың жеке жүйесімен, өз болашағын қалай көретіні туралы.
2-қадам. Кәсіби әлем туралы білімді кеңейтіңіз. Таңдау үшін не таңдау керек. Сонымен қатар, жасөспірімнің өмірлік тәжірибесі шектеулі, оның еңбек қызметі туралы түсінігі үзбелі, кейде беймәлім. Мысалы, көптеген жоғары сынып оқушылары менеджер болғысы келетіндерін айтады,бірақ бұл жұмыс үшін анық жауап бере алмайды. Басқа да араластырады ұғымдар "кәсіп" және "должность", мысалы мәлімдейді: "Хочу быть начальником!"Біреу компьютерлік ойындар ойнауды, Интернеттен ақпарат алуды ұнататынын айтады, сондықтан бағдарламашы болғысы келеді. Ал бағдарламашы-тек компьютер пайдаланушысы емес. Ата - ананың міндеті-сарапшы болу, өзі білетін ақпаратпен бөлісу: қандай мамандық, қандай шектеулер қояды?
Кәсіби бағдар жұмысына достары мен таныстарын тартуға болады. Мысалы, егер сіздің чадыңыз оған заңгер бола ма деп ойласа - және сіздің таныстарыңыздың арасында ондай бар болса, - оларды балаңызбен сөйлесуді, тіпті оны жұмысқа жіберуді сұраңыз. Мұндай қарым-қатынас тәжірибесі жасөспірімнің таңдаған мамандығы туралы түсініктерінің шындыққа қаншалықты сәйкес келетіні туралы ойлануға мәжбүрлеуі мүмкін.
3-қадам. Толығырақ ақпарат! Белсенді (және баламен бірге!) еңбек нарығы, жаңа және болашағы бар мамандықтар туралы ақпарат жинаңыз. Бұған жыл сайын шығарылатын анықтамалықтар, кәсіби журналдар, сондай-ақ Интернет-сайттар көмектесе алады, кейде осындай басылымдарда бала оның бар екендігі туралы болжанбаған (тіпті оның ата-анасы болжаған жоқ!).
4-қадам. Сөз-іске. Бірақ әңгіме мен әңгімемен ғана шектелудің қажеті жоқ. Біздің барлығымыз жасөспірімдер ересектердің, әсіресе ата-аналардың пікіріне күмәнмен қарайды. Тікелей тәжірибе әлдеқайда маңызды. Егер бала қандай да бір мамандықты қызықтырса, оны бейінді үйірмеде, секцияларда, сыныпта "бекітуді" ұсыныңыз.
5-қадам. Балаға кәсіптік бағдар беру тестілеуден өтуді ұсыныңыз. Мамандықты таңдау үшін қазіргі мамандықтар әлемінде ғана емес, ең алдымен өзін - өзі тану-өзінің жеке қасиеттерін, қабілеттерін, ұмтылыстарын білу қажет. Өйткені, мансаптық биік адам бір жағынан ол қызықты, ал екінші жағынан - оның қабілетіне сәйкес келеді. Мысалы, дизайнерге көру логикасы мен бейнелі ойлау, журналистке - егжей - тегжейлі байқай білу және ойларды байланыстыра білу, фитнес нұсқаушысына-физикалық дайындық және ұйымдастырушылық қабілеттер және т. б. болуы маңызды. www.proforientator.ru; www.reccons.ru; www.kop.ru жоғары сынып оқушыларының кәсіби мүдделерін, жеке ерекшеліктерін, қабілеттерін "қорлауға" және осы параметрлерді бір-бірімен байланыстыруға мүмкіндік береді. Алайда, мұндай тесттердің мақсаты - тауға "кім болу" деген сұраққа дайын жауап бермеуді, ал өзін-өзі тану процесін "іске қосуды", балаға оның мінез-құлқы бойынша қандай екенін, оның бейімділігі бар екенін, неге жоқ екенін түсінуге көмектесу екенін ескеру қажет. Және ешқандай жағдайда да алынған нәтижелер мен қорытындыларды дұрыс деп санауға болмайды.
6-қадам. Институтқа-экскурсияға. Баланы жоғары оқу орнына "Ашық есік күніне" жіберу жақсы емес, мүмкіндігінше бір емес. Мұндай жорықтарға шамадан тыс мән бермеңіз-бұл жерде сіздің студенттік жылдарыңызды өткізгісі келетініңіз міндетті емес. ЖОО-ға тек мұражай ретінде барып-көру, сөйлесу, "менің - менің емес" сезіну.
7-қадам. Баламаларды талқылаңыз. Баламен болашақ мамандық туралы айтатын болсақ, бір нұсқаға сүйенбеңіз. Әдетте, жасөспірім қосалқы әуеайлақ туралы ойламайды, сондықтан ата-аналар үшін оның алдына не істеу керек деген сұрақ қою маңызды: егер ол белгіленген жағдайларды жүзеге асыра алмаса, ол не істеу керек? Баламаның болуы балада шиеленіс пен алаңдаушылықты төмендетуге мүмкіндік береді. "Егер сен экономист бола алмасаң, немен айналысасың?"Ал үшінші тұлғаларға қатысты осы мәселені талқылауға болады:" Андрей өмір бойы футболшы болуды армандап, спорттық мансапқа дайындалып, жарақат алып, кетіп қалды. Енді ол кім деп ойлайды".
Қате-да тәжірибе
Мамандық таңдау-іс, сөзсіз, маңызды және жауапты, бірақ оған қайтымсыз процесс ретінде қарауға болмайды. Біздің балалар бүгін жасайтын таңдау олардың қазіргі мүдделері мен қажеттіліктерін ғана көрсетеді. Егер таңдаған мамандық әрқашан қызықты болса, ал егер олардың қалауы өзгерсе, онда ешқандай трагедия жоқ. Мамандардың айтуынша, мамандық таңдау бір рет және өмір бойы өткенге кетеді. Біз тез өзгеретін әлемде өмір сүреміз. Еңбек нарығындағы жағдай қандай болатынын болжау мүмкін емес, айталық, он жылдан кейін.
Қазіргі уақытта сұранысқа ие және жоғары ақы төленетін мамандықтар ондай болмайды және керісінше. Бірақ кез келген жағдайда әркімде бірдеңені қайта ойнату немесе қайта бастау мүмкіндігі қалады.